< Terug naar vorige pagina

Project

Onderzoeksvoorstel en dataverzameling in het kader van het BSI-Brussels Centre Observatory (BRGEOZ319)

Een zorgvuldige opvolging van de werking en de effecten van de Brusselse voetgangerszone is cruciaal. Enkel door het verzamelen van objectieve data en informatie kan het effect van deze ingreep geanalyseerd worden en kan het debat op serene wijze gevoed worden.

Het BSI-Brussels Centre Observatory – waarbinnen zowat 40 academici en onderzoekers van vijf verschillende universiteiten actief zijn – is reeds gestart met het verzamelen van mobiliteitsdata en het coördineren van de onderzoeksgroep om te komen tot een analyse van de werking van de Brusselse voetgangerszone.

Het derde werkpakket van de impactanalyse richt zich naar bereikbaarheid en verplaatsingsgedrag. Het Observatorium werkt met bestaande data, die worden samengebracht en geconsolideerd, zoals bijvoorbeeld tellingen van voetgangers. Om deze data aan te vullen en zo een idee te krijgen van (de wijzigingen op) het verplaatsingsgedrag en de attractiviteit van de voetgangerszone, dient een grootschalige enquête te worden uitgevoerd. Deze mobiliteitsenquête is uiteraard verbonden aan de verschillende faseringen van het project rond de zogenaamde voetgangerszone en de mogelijkheden en beperkingen die daaraan verbonden zijn (zoals de afwezigheid van een analoge enquête vooraleer het project van de voetgangerszone van start ging). In de afwezigheid van een nieuwe grote nationale enquête als BELDAM, gaat dit projectvoorstel over een aanvullend en volledig complementair onderzoek dat mee binnen het kader van het BSI-Observatorium wordt uitgevoerd en waarvoor al een eerste portfolio met resultaten beschikbaar is voor de onderzoekers.

Het onderzoek heeft als doel om meer inzicht te krijgen in de impact van de voetgangerszone op het reisgedrag van bezoekers, inwoners en werknemers. De bestaande datasets laten immers niet toe om volgende vragen binnen deze thematiek te beantwoorden.

Het eerste luik focust op:
Wat is het reisgedrag van bezoekers, inwoners en werknemers die gebruik maken van de voetgangerszone? Werd de modale keuze van deze groepen van mensen beïnvloed door de invoering van de voetgangerszone (gepaard met veranderingen inzake openbaar vervoer en parkeerfaciliteiten)? Heeft dit een invloed op hun winkelgedrag? Welke graad van tevredenheid ervaren zij op het vlak van mobiliteit en bereikbaarheid, en spelen andere factoren hier een rol in (zoals veiligheid, netheid, sociale verwevenheid, etc.)?

Het tweede luik behandelt de vraag:
- Hoe is het gesteld met de voetgangerszone in relatie tot verkeersvolumes (wegverkeer, openbaar vervoer, fietsen) en parkeren?

Op basis van een grootschalige vervolgenquête richt dit onderzoek zich op de implementatie van de voetgangerszone wat betreft verplaatsingsgedrag en tevredenheid. Deze enquête zal uitgevoerd worden zo snel mogelijk na het opstarten van het project (bij voorkeur voor de geplande werkzaamheden). Ze vormt zo tegelijk een ijkpunt voor een tweede enquête die we in een opvolgingsproject naar voren schuiven 6 maanden na het einde van de werkzaamheden, zodat er ook een evolutie kan vastgesteld worden.

Het tweede luik behelst een diepteanalyse van bestaande data op verkeersstromen d.m.v. o.a. de analyse van de data van de Bedrijfsvervoersplannen van 2017 (verzameld door Leefmilieu Brussel) en een vergelijking met de data van 2014 en 2011 (USL-B CES).
Datum:1 feb 2017 →  31 mrt 2021
Trefwoorden:voetgangerszone Brussel, mobiliteit Brussel, stadscentrum Brussel, mobility study
Disciplines:Transportplanning