< Terug naar vorige pagina

Project

Studenten beroeps secundair onderwijs voorbereiden op de toekomst: Inzicht krijgen in de fundamenten van leren als belangrijke opstap naar werk

Dit doctoraat focust op de voorbereiding van leerlingen in hun laatste jaar beroeps secundair onderwijs op de transitie naar de arbeidsmarkt en op leren in de toekomst. Dit doctoraatstraject startte met een systematische studie van de literatuur om zo interessante hiaten in bestaand onderzoek bloot te leggen. Deze studie toonde aan dat jongeren over het algemeen vrij snel een job vinden na afstuderen en dat verschillen in de snelheid waarmee een eerste job wordt gevonden gerelateerd is aan het curriculum van deze jongeren. Niettegenstaande presteren deze jongeren zwak op vaardigheden die gerelateerd zijn aan carrièreontwikkeling wat een risico met zich meebrengt voor hun verdere carrière. Verder toonde deze studie aan dat de rol van structurele factoren in onderwijs en de rol van persoonlijke bronnen van leerlingen voor leren op de arbeidsmarkt tot dusver nog niet werd onderzocht. Om deze hiaten op te vullen werd een longitudinale studie met drie meetmomenten opgezet. In totaal werden 72 scholen geselecteerd uit een lijst van alle scholen die beroep secundair onderwijs aanbieden. Scholen werden geselecteerd indien de website vermeldde dat een stage van minimum één week werd opgenomen in het curriculum van de leerlingen in hun laatste jaar. Uiteindelijk gaven 36 schoolhoofden toestemming om deel te nemen aan de studie. Bijgevolg werden in totaal 2561 laatstejaars leerlingen uitgenodigd om drie vragenlijsten in te vullen waarvan twee betrekking hadden op de school en één betrekking had op de stage.

 

In de eerste empirische studie werd het hiaat omtrent de kennis over de rol van structurele factoren aangepakt. In deze studie werd onderzocht of de actieve leerhypothese van het Job Demands-Controle model ook van toepassing is in onderwijs. Hierbij werden zowel de klas als stage context onderzocht. Resultaten toonden aan dat autonomie en werklast in het beroeps secundair onderwijs gerelateerd waren aan leren. De tweede empirische studie focuste zich op het hiaat met betrekking tot de persoonlijke bronnen. Hier werd onderzocht of het niveau van de doeloriëntaties van leerlingen veranderde tijdens de stage en of deze verandering werd overgedragen naar de klas context. Resultaten van deze studie toonden aan dat het niveau van de doeloriëntaties van leerlingen hoger ligt onmiddellijk na de stage, maar dat dit opnieuw afneemt naarmate het einde van het schooljaar nadert.s Samengevat draagt dit doctoraat bij aan het onderzoeksveld door te focussen op leerlingen in het beroeps secundair onderwijs en meer bepaald door de focus op de meerwaarde van de duale structuur van het programma.

Datum:1 okt 2015 →  8 jun 2020
Trefwoorden:work-related learning, vocational education, school-to-work transition
Disciplines:Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen
Project type:PhD project