< Terug naar vorige pagina

Project

Het bevorderen van gelijke kansen door participatie van gezinnen en scholen in het basisonderwijs.

De laatste jaren heeft de overheid in Tanzania sterk geïnvesteerd in onderwijs, maar toch blijken veel kinderen niet het basisniveau voor lezen te behalen. Waar men tot nu toe vooral de rol van de leerkrachten heeft benadrukt, willen we met dit project de betrokkenheid van ouders bij het leren van hun kinderen onder de aandacht brengen. We beogen een brug te maken tussen twee werelden van kinderen die momenteel soms nog sterk van elkaar gescheiden zijn: thuis en de school. Daartoe wordt een interventie ontwikkeld die de actieve participatie van ouders in het onderwijs van hun kinderen aanmoedigt, via een partnership tussen ouders en leerkrachten. Op die manier willen we het verwerven van basisvaardigheden bij kinderen ondersteunen, zodat kinderen van gelijk welke sociale afkomst of gender, ook op latere leeftijd meer ontwikkelingskansen krijgen. De interventie zal in een aantal scholen worden uitgevoerd waarbij zowel (a) proceskenmerken worden geëvalueerd, als (b) de effecten van de interventie bij de kinderen, ouders en leerkrachten via een quasi-experimenteel onderzoek.
Datum:10 apr 2015 →  31 dec 2018
Trefwoorden:intervention, involvement, equal opportunities, parents, teachers, Basic skill formation
Disciplines:Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen