< Terug naar vorige pagina

Project

Het bevorderen van werk-gerelateerd leren in het onderwijs en de relevantie ervan voor initieel carrière succes.

Het voorgestelde project onderzoekt hoe toekomstig werk-gerelateerd leren bevorderd kan worden bij studenten in het laatste jaar van het BSO/TSO/hoger onderwijs en tijdens hun eerste ervaring op de arbeidsmarkt. Eerder onderzoek toonde aan dat het initiële onderwijsniveau één van de belangrijkste voorspellers is voor de deelname in (latere) leeractiviteiten. Er is echter weinig geweten over (1) wat onderwijs kan doen om de deelname in toekomstig werk-gerelateerd leren te bevorderen en (2) of en hoe dit een invloed heeft op de loopbaan van starters. Aangaande (1) starten we van het Job Demands-Resources model om na te gaan a) of autonomie en werkdruk in onderwijs de persoonlijke hulpbronnen van studenten bevorderen, en b) hoe dit relateert aan werk-gerelateerd leren. Aangaande (2) onderzoeken we aan de hand van de Conservation of Resources Theory a) de impact van werk-gerelateerd leren op de loopbaan van starters en b) de transfer van persoonlijke hulpbronnen van onderwijs naar arbeidsmarkt en de impact op werk-gerelateerd leren en loopbaan. Deelnemers zullen gevolgd worden van het laatste jaar onderwijs tot twee jaar na afstuderen in twee longitudinale mixed method studies.
Datum:1 okt 2015 →  30 sep 2019
Trefwoorden:Transition from education to work, Work-related learning, Career success, early career employees
Disciplines:Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen, Toegepaste psychologie