< Terug naar vorige pagina

Project

Informele muziekrepresentaties als opstap naar een betekenisvolle omgang met muziek. Van assessment naar interventie.

Dit onderzoek wil de didactische mogelijkheden in kaart brengen van informele representaties en betekenisgeving met betrekking tot muziek. Voortbouwend op voorafgaandelijk eigen theoretisch en empirisch onderzoek op dit terrein worden nieuwe mogelijkheden onderzocht om het huidig eenzijdig diagnostisch apparaat omtrent muzikale representatie te verbreden, mede in functie van een interventie gericht op een rijkere omgang met klinkende muziek. Waar het vorige onderzoek eerder toegespitst was op de receptieve zijde van de omgang met muziek op basis van grafische notatie, wordt er in dit project ook ruimte gelaten om te toetsen in welke mate ook de motorische zijde kan worden aangewend. Naast een voorbereiding van meer diepgaand empirisch vervolgonderzoek wordt er vooral geïnvesteerd in het uitwerken van een diagnostisch apparaat voor het in kaart brengen van het muzikale begrijpen, en dit zowel op het vlak van de receptie als van de van muziek. Daarnaast worden ook de mogelijkheden onderzocht om via het aanbieden van een rijkere leeromgeving en gestuurde interventies het generatieve aspect van muzikaal begrijpen op een hoger niveau te tillen.
Datum:1 jan 2015 →  31 mrt 2016
Trefwoorden:music education, musical representation, musical understanding, informal music representation, diagnostic tools, musical sense, -making
Disciplines:Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen