< Terug naar vorige pagina

Project

Cartografie en analyse van het onthaalonderwijs voor minderjarige anderstalige nieuwkomers (OKANS).

Dit onderzoek beoogt een kritische analyse van de concrete praktijken van OKAN (onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers) (inzet toegekende middelen, organisatie, rollen en profielen van actoren op schoolniveau) en de impact van OKAN op de schoolloopbanen van deze leerlingen. Deze inzichten worden verworven via een gelaagde onderzoeksopzet: 1) reconstructie van de schoolloopbanen van OKAN-lln op basis van administratieve databanken; 2) online survey bij relevante actoren op school- en intermediair niveau; 3) doorgedreven casestudies van 5 BaO en 5 SO scholen en 4) expertseminars gericht op het aftoetsen van resultaten en aanbevelingen. Op basis van verschillende valorisatieproducten worden de bevindingen ruim en toegankelijk verspreid.

Datum:1 sep 2014 →  31 aug 2016
Trefwoorden:Onthaalklas
Disciplines:Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen