< Terug naar vorige pagina

Project

De ontwikkeling van reflectief functioneren in adoptiekinderen.

De onderzoeksinteresse in reflectief functioneren (RF) of mentaliseren is de laatste jaren exponentieel toegenomen. RF verwijst naar de capaciteit om zichzelf en anderen te kunnen begrijpen als gemotiveerd door interne mentale toestanden zoals gedachten, gevoelens, intenties en verlangens. Onderzoek heeft duidelijk aangetoond dat verstoringen in deze capaciteit een centrale rol spelen in tal van psychiatrische stoornissen die gerelateerd zijn aan verstoringen in de zelfbeleving, zoals de borderline persoonlijkheidsstoornis. Er bestaan echter verrassend genoeg slechts een handvol studies die de ontwikkelingspsychologische oorsprong van deze capaciteit hebben onderzocht. De studies die uitgevoerd zijn hebben bovendien enkel de invloed van ouderlijke kenmerken (zoals gehechtheid) onderzocht, terwijl het erg waarschijnlijk is dat ook kindkenmerken de intergenerationele transmissie van RF kunnen beïnvloeden, al dan niet in interactie met ouderlijke kenmerken. Een van die kindkenmerken is effortful control (EC), een temperamentskenmerk dat verwijst naar zelfregulerende capaciteiten, zoals aandacht en inhibitie. Deze prospectieve studie onderzoekt de intergenerationele transmissie van RF aan de hand van semi-gestructureerde interviews and experimentele metingen en meer bepaald mogelijke reciproke relaties tussen ouderlijk RF en RF en EC bij kinderen in de context van de Leuvense Adoptie Studie (LAS), een multi-wave studie van de socio-emotionele ontwikkeling van adoptiekinderen.
Datum:1 jun 2013 →  30 jun 2017
Trefwoorden:Reflective functioning, Mentalizing, Attachment, Effortful control, Developmental psychology
Disciplines:Psychiatrie en psychotherapie, Verpleegkunde, Andere paramedische wetenschappen, Klinische en counseling psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen