< Terug naar vorige pagina

Project

Inzichten in de impact van grootschalige transportinfrastructuurprojecten op de transformatie van het stedelijk weefsel van Lahore

Het doel van dit doctoraatsonderzoek is om inzicht te krijgen in de impact van massa-transitsystemen op de transformatie van het omliggende stedelijk weefsel in relatie tot transit-georiënteerde ontwikkeling (TOD) in Lahore, Pakistan. Het benadrukt het feit dat gediversifieerde arrangementen van TOD in aanmerking kunnen worden genomen die de variërende karakters van verschillende stedelijke gebieden weerspiegelen. Dit staat haaks op  een ‘one-size-fits-all’ benadering van TOD. Massa-vervoerscorridors (in dit geval Bus Rapid Transport, BRT) brengen mobiliteit en voorzieningen met elkaar in evenwicht en zorgen voor meer optimale economische resultaten voor grootstedelijke conglomeraties in het algemeen: woon- en commerciële activiteiten stijgen in waarde door de nabijheid van vervoerscorridors. Het hoofddoel van dit onderzoek is diepgaande inzichten te verschaffen in de ruimtelijke transformatieprocessen die hebben plaatsgevonden rond BRT-corridorstations. Dit onderzoek concentreert zich op de intermediaire schaal om verschijnselen van transformatie van landgebruik, verschuivingen in het straatbeeld, herconfiguratie van eigendommen, verdichting en revitalisering van landgebruik te onderzoeken. Om de veelheid van duurzame TOD-regelingen rond BRT-stations van verschillend karakter te begrijpen, wordt een kritisch inzicht verkregen in de voorkeuren van de weggebruikers en de gebruikers van de naburige gebouwen door middel van de techniek van visuele enquêtes. Op basis van de verkregen gedetailleerde inzichten worden gediversifieerde regelingen van duurzame TOD voorgesteld voor oude stedelijke weefsels en nieuw ontwikkelde welvarende stedelijke gebieden. Dit onderzoek concludeert dat, in plaats van een uniforme groeistrategie toe te passen, de lokale stedenbouwkundigen en ontwerpers van Lahore hun visies op TOD moeten vertalen door middel van gebiedsgevoelige masterplannen die sociaal inclusief, marktgevoelig en geworteld in de fiscale realiteit zijn en grondig worden overlegd met stakeholders.

Datum:9 okt 2017 →  7 mrt 2022
Trefwoorden:Transport, urban
Disciplines:Ingenieurswetenschappen in de architectuur, Architectuur, Interieurarchitectuur, Architecturaal design, Kunststudies en -wetenschappen
Project type:PhD project