< Terug naar vorige pagina

Project

De Belgische fotoroman: een materiële en cultuur-historische studie van de Belgische productie in een Europese context

Dit doctoraatsonderzoek maakt deel uit van een groter onderzoeksproject gefinancierd door BRAIN-be: PHOTO-LIT – De Belgische fotoroman: een cultuur-historische studie van de Belgische productie in een Europese context.

Dit project heeft een dubbele doelstelling. Aan de ene kant, het onderzoeken van de vorm, betekenis, relevantie en geschiedenis van de Belgische fotoroman als een voorbeeld van modern erfgoed in het tijdperk van massamedia en technologische vernieuwingen. Aan de andere kant, het ontwikkelen van nieuwe methoden van digitale verspreiding aan de hand van het bijzondere voorbeeld van een bijna ‘onzichtbare’ vorm van erfgoed. De fotoroman gaat gepaard met belangrijke hedendaagse uitdagingen zoals digitale restauratie, beschrijving en presentatie in moderne participatieve digitale archieven.

Meer specifiek zal in dit project de fotoroman bestudeerd worden als een archief van culturele praktijken en vormen en zal de geschiedenis van de Belgische fotoroman worden beschreven. De fotoroman is historisch de voortzetting van het negentiende-eeuwse literaire melodrama en het filmische melodrama van het begin van de twintigste eeuw, maar de vorm en het gebruik ervan overstijgen al snel die van het melodrama: kunst, politiek, reclame en pedagogie zijn ook belangrijke functies van de fotoroman. Als een fotografisch en dus indexicaal medium tonen fotoromans vele details van het dagelijkse leven van mensen. Dit is zeker het geval in de Belgische context, waar door een gebrek aan budgetten voor productie materiaal moest gebruikt en herbruikt worden  uit het dagelijkse leven en situaties van mensen: kleding, meubelen, rekwisieten, decoratie, omgeving, maar ook verschillende vormen van gedrag van mensen. Deze voorbeelden zijn gekozen om een specifieke hypothese te onderzoeken: de relatie tussen de al dan niet intentionele tekens die getoond worden in de fotoromans en de producten en de handelingen die men kan zien in de advertenties in de magazines die het exclusieve medium waren voor de publicatie van dit soort verhalen. Met andere woorden, we willen de wisselwerking bestuderen tussen “fictie” en de cultuur van “advertenties”, wat belangrijk is voor een goed begrip van de moderne massamedia-cultuur.     

Het corpus van Belgische fotoromans bestaan voornamelijk uit fotoromans gepubliceerd in Bonnes Soirées, Femmes d’Aujourd’hui/Het Rijk der Vrouw en Joepie. Het meeste van dit materiaal is aanwezig in de Koninklijke Bibliotheek van België, die een partner zijn in dit project en verantwoordelijk voor de digitalisering van deze magazines.

Datum:1 okt 2017 →  29 apr 2021
Trefwoorden:Cultural Studies, Photonovels
Disciplines:Talen, Literatuurwetenschappen, Theorie en methodologie van de talenstudies, Theorie en methodologie van de linguïstiek, Theorie en methodologie van de literatuurwetenschappen, Andere linguïstiek en literatuurwetenschappen
Project type:PhD project