< Terug naar vorige pagina

Project

Leerlingen en hun begrip van en opvattingen over agency in het verleden. Casus: armoede in historisch perspectief.

Via een kwalitatief onderzoeksopzet, met pre- en dubbele posttest-design met interventie (bestaande uit inleidende lessen, tentoonstellingsbezoek en naverwerkingsles) wordt het effect gemeten van een lessenreeks over armoede in België sinds 1800 gericht op explicit teaching over agency, een cruciaal aspect binnen het gegeven ‘historisch denken’. Dit effect wordt nagegaan, via verschillende vormen van interventie (met en zonder tentoonstellingsbezoek, met en zonder voor- en nabespreking) voor begrip van het concept binnen het thema zelf, en voor de transfer van het begrip van het concept naar andere thema's. Tegelijk wordt ook nagegaan of de interventie een effect heeft op de perceptie van het nut en de bereidheid van leerlingen om verantwoordelijkheid op te nemen in de samenleving.

Datum:1 mrt 2017 →  31 aug 2018
Trefwoorden:historisch denken, agency, geschiedenis van armoede
Disciplines:Onderwijskunde