< Terug naar vorige pagina

Project

Essays in ontwikkelingseconomie

Deze thesis omvat vier essays die onderzoeken hoe de omgeving waarin mensen leven hun welzijn en mogelijkheden beïnvloedt. Naar aanleiding van de observatie dat, ondanks indrukwekkende groei, indicatoren voor menselijke ontwikkeling achterophinken in sommige landen met veel natuurlijke rijkdommen, onderzoeken de eerste twee essays hoe de prioritering van het opbouwen van menselijk kapitaal door de overheid beïnvloed wordt door natuurlijke rijkdom. De analyse toont een robuuste, significante, inverse relatie tussen de natuurlijke rijkdommen en overheidsuitgaven voor gezondheid en onderwijs. Het derde essay presenteert een empirisch onderzoek naar de vraag of en hoe wonen in een stedelijke omgeving bijdraagt aan veranderende eetpatronen. Deze vraag wordt beantwoord door voedingspatronen van migranten te vergelijken voor en na hun verplaatsing van landelijke naar stedelijke gebieden en na te gaan hoe dit verschilt van diegene die niet zijn verhuisd. Deze studie toont aan dat migratie naar stedelijke gebieden gepaard gaat met een meer uitgesproken verschuiving van eetpatronen weg van traditionele voedingsmiddelen, en naar meer suikerrijk, makkelijker te bereiden en consumeren voedsel. Ten slotte onderzoekt het vierde essay of de voordelen van interne migratie verder reiken dan de migranten zelf en ook toekomen aan de volgende generatie. Meer specifiek, concentreert dit essay zich op het verband tussen de migratie van ouders en de gezondheid en scholing van kinderen in Tanzania. Op basis van gegevens afgeleid uit een 19-jarige survey, vergelijk ik de kinderen van migranten met de kinderen van de broers en zussen van de migranten die achterbleven. Uit deze analyse blijkt dat kinderen wiens ouders naar grote steden verhuisden zwaarder, langer en beter opgeleid zijn voor hun leeftijd. Kinderen van wie de ouders naar een ander landelijk dorp verhuisde blijken daarentegen geen enkel gezondheidsvoordeel te ondervinden en degenen die samen met hun ouders verhuisden beginnen zelfs op latere leeftijd met onderwijs.

Datum:1 okt 2014 →  5 apr 2019
Trefwoorden:Urbanization, Migration, Health, Education, Resource curse
Disciplines:Economische ontwikkeling, innovatie, technologische verandering en groei, Toegepaste economie, Arbeids- en demografische economie
Project type:PhD project