< Terug naar vorige pagina

Project

Opmaak hedonisch model voor schatting van de normale verkoopwaarde van onroerende goederen

De waarde bepalen van een woning is om diverse redenen een moeilijke oefening.Desondanks is er de laatste jaren heel wat vooruitgang geboeket met betrekking tot statistische technieken die gebruikt kunnen worden als hulpmiddel voor het bepalen van de werkelijke verkoopwaarde. De meest voorkomende techniek voor een modelmatige waardering is het gebruik van hedonische prijsmodellen. Deze hebben diverse toepassingen. men kan met deze methode in hoofdzaak 3 elementen onderzoeken:

  1. ze laat toe om een hedonische prijsindex op te stellen, die weergeeft hoe de prijs van een identieke woning doorheen de tijd evolueert
  2. de monetaire waardering van woningkenmerken, omgevingskenmerken en transactiekenmerken op de woningprijs. Zo wordt de methode vaak toegepast om de werkelijke bereidheid tot betalen van huishoudens voor omgevingsfactoren (groen, windmoelens, erfgoed, ...) te analyseren, zoals afgeleid kan worden uit de min- of meerwaarden van die omgevingsfactor op de verkoopprijs van een woning.
  3. het accuraat voorspellen van de marktwaarde van de woning zelf (ook al is deze niet verkocht).

Het laatste toepassingsgebied staat centrala in dit project. Hierbij is het belangrijk te vermelden dat er een brede waaier van methoden en opties zijn omĀ een hedonische prijsanalyse uit te voeren, die veelal afhankelijk zijn van de toepassing van het onderzoek. De output van het hedonische prijsmodel bestaat uit specifieke waarderingen van alle structurele en omgevings karakteristieken. Om vervolgens de marktwaarde te berekenen moeten deze waarderingen gecombineerd worden met de structurele en omgevingskarakteristieken van de woning.

Datum:19 jul 2017 →  18 jul 2018
Trefwoorden:hedonisch model, verkoopwaarde, onroerende goederen
Disciplines:Toegepaste economie, Economische geschiedenis, Macro-economie en monetaire economie, Micro-economie, Toerisme