< Terug naar vorige pagina

Project

Toepassing van het Kennisbank Paradigma op het School Timetabling Probleem

Onderwijsinstellingen maken vaak gebruik van gespecialiseerde softwarepakketten zoals Untis om hun uurroosters te maken. De huidige generatie van dergelijke software vertoont echter een aantal tekortkomingen, die ervoor zorgen dat gebruikers een substantieel deel van de taak nog steeds manueel moeten uitvoeren. In het bijzonder rapporteren gebruikers dat de software niet voldoende configureerbaar is en niet genoeg intelligente ondersteuning voorziet. In dit project stellen we voor om deze tekortkomingen aan te pakken door middel van het toepassing van het Kennisbank Paradigma op het School Timetabling Probleem. In dit paradigma wordt een puur declaratieve voorstelling van domeinkennis (in dit geval de voorwaarden waaraan een uurrooster moet voldoen) gebruikt door verschillende redeneeralgoritmes om verschillende functionaliteiten te implementeren. Dit zal ons in staat stellen om verder te gaan dan enkel maar de standaard taak 'construeer een nieuw uurrooster'. Het voorgestelde onderzoek zal bijdragen aan de state-of-the-art in zowel het wetenschappelijke domein van 'kennisrepresentatie en redeneren' als dat van 'timetabling en scheduling'. Daarnaast zullen we het IDP kennisbanksysteem, dat aan KU Leuven ontwikkeld werd, gebruiken om een werkend prototype van onze aanpak te implementeren, die we zullen valoriseren in samenwerking met de industriële partners van de twee deelnemende onderzoeksgroepen.
Datum:1 okt 2017 →  30 sep 2022
Trefwoorden:timetabling
Disciplines:Toegepaste wiskunde, Computerarchitectuur en -netwerken, Distributed computing, Informatiewetenschappen, Informatiesystemen, Programmeertalen, Scientific computing, Theoretische informatica, Visual computing, Andere informatie- en computerwetenschappen