< Terug naar vorige pagina

Project

Machteloos (of machtig)? Hoe kunnen leerkrachten victimisatieprocessen op school beïnvloeden?

Pesten in de lagere school komt vaak voor en kan dramatische gevolgen hebben voor slachtoffers op korte en lange termijn. Onderzoekers erkennen de rol van de sociale context in pesten, maar besteedden tot nu toe weinig aandacht aan de impact van leerkrachten. Dit project focust op victimisatie bij pesten en onderzoekt of en hoe leerkracht-leerling interacties, i.e., algemene leerkracht-leerling interacties op individueel en klasniveau resp. reacties van leerkrachten op pestincidenten, victimisatie voorspellen. Verder bestudeert het de rol van cognities in de reacties van leerkrachten op pesten. Het project omvat twee longitudinale en twee experimentele studies, gebaseerd op twee samples van leerlingen 4de tot 6de leerjaar (N=737, N=800) en één sample van leraren in opleiding (N=200). Data worden verzameld met peer nominaties, leerling- en leerkrachtvragenlijsten en geanalyseerd met state-of-the-art technieken voor longitudinale en hiërarchische data en voor experimentele data.
Datum:1 okt 2017 →  30 sep 2022
Trefwoorden:pesten, victimisatie, leerkracht-leerlinginteracties
Disciplines:Onderwijscurriculum, Onderwijskunde, Ontwikkelingspsychologie en veroudering