< Terug naar vorige pagina

Project

Zelfmanagement educatie bij een bipolaire stoornis

Achtergrond:

Zelfmanagement (ZM) van een bipolaire stoornis (BS) is een efficiënte strategie om wisselingen in stemming en activiteit vroegtijdig te signaleren en consequenties van deze ernstig psychiatrische aandoening te kleren integreren in het dagelijks leven. Welke factoren nu bevorderend of belemmerend werken in het aanleren van ZM bij een BS, is echter nooit eerder onderzocht. 

Doel:

Het beschrijven van onderliggende succes- en faalfactoren in het aanleren van ZM bij een BS.

Methode:         

Een kwalitatieve studie naar attitudes ten opzichte van de veelgebruikte lifechart methode om stemmingswisselingen en activiteitenpatroon zelf te monitoren. Gepubliceerd in van Bendegem, M.A., van den Heuvel, S.C.G.H., Kramer, L.J., Goossens, P.J. (2014). Attitudes of Patients With Bipolar Disorder Toward the Life Chart Methodology: A Phenomenological Study. Journal of the American Psychiatric Nursing Association, 20(6):367-8.

Drie kwalitatieve (fenomenologische) studies naar leerervaringen bij zestien patiënten met een BS, zelfmanagement ondersteuning van tien naastbetrokken en het aanleren van zelfmanagement strategieën van negen verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten uit drie gespecialiseerde klinieken voor ambulante behandeling, door middel van open, face-to-face diepte-interviews. De interviews zijn digitaal opgenomen, verbatim getranscribeerd en geanalyseerd met behulp van het kwalitatieve data-analyse software programma Atlas.ti 7. Gepubliceerd in van den Heuvel, S.C.G.H. Goossens, P.J.J., Terlouw, C., van Achterberg, Th. & Schoonhoven, L. (2015). Identifying and describing service users’ learning experiences towards self-management of bipolar disorders: A phenomenological study. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing. 2015 Dec;22(10):801-10. doi: 10.1111/jpm.12243 (artikel naastbetrokken in concept geschreven, van professionals analyses klaar)

Een mixed method pilot studie naar gebruikerservaringen, gebruiksvriendelijkheid en klinische uitkomsten van een online persoonlijk gezondheidsdossier voor bipolaire stoornissen (PGD-BS). (in concept deels geschreven)

Een systematic review naar effecten van zelfmanagement educatie programma’s gericht op chronische ziekten in bredere zin (scope en protocol zijn in opzet)

Datum:1 dec 2015 →  11 jan 2021
Trefwoorden:Bipolar disorders, Self-management
Disciplines:Maatschappelijke gezondheidszorg
Project type:PhD project