< Terug naar vorige pagina

Project

Endogene marktstructuren en de reglementering van retailmarkten.

Dit onderzoek wil nagaan wat de implicaties zijn van de incorporatie van endogene marktstructuren op de reglementering van retailmarkten door antitrust organisaties, en in het bijzonder op de clausules die frequent opduiken in contracten tussen verticaal gerelateerde bedrijven. Daarnaast is het oogmerk van dit project de corresponderende welvaartseffecten te relateren aan het proces van reglementering door het identificeren van Europese belangengroepen en gemachtigde instellingen en het analyseren van hun impact op het beleid. Concreet houdt dit in dat er gekeken wordt welke clausules een producent (bijvoorbeeld Coca-Cola) in een contract kan zetten met een retailer (bijvoorbeeld een Delhaize) zodat dit niet welvaartsverlagend werkt. Dit gebeurt in een theoretische omgeving die endogeen is in markttoegang (dus we veronderstellen dat in een winstgevende setting meer toetreding komt dan in een minder winstgevende, ceteris paribus). Daarnaast hopen we deze effecten in een politiek model te kunnen gieten en te bestuderen hoe de verschillende partijen gemachtigd zijn om het antitrust beleid te beïnvloeden.
Datum:1 jan 2009 →  31 dec 2012
Trefwoorden:Politic economy
Disciplines:Toegepaste economie, Economische geschiedenis, Macro-economie en monetaire economie, Micro-economie, Toerisme