< Terug naar vorige pagina

Project

Het optimaliseren van het gebruik van hulpmiddelen in electronische leeromgevingen: de rol van inbedding.

Tal van onderzoek toont dat hulpmiddelen in electronische leeromgevingen niet of suboptimaal worden gebruikt door lerenden. Dit suboptimaal gebruikt lijkt samen te hangen met zowel kenmerken van de omgeving (inbedding van de hulpmiddelen), lerende variabelen (voorkennis, doeloriëntatie, zelfregulatie) en kenmerk van het hulpmiddel zelf. In dit project worden deze verschillende aspecten samen onderzocht en wordt getracht op volgende vragen een antwoord te bieden: 1. Wat is het effect van het inbedden versus het niet inbedden van hulpmiddelen op het gebruik van hulpmiddelen en de leerprestaties. 2. Worden deze effecten beïnvloed door voorkennis, zelfregulatie en doeloriëntatie van de lerende, is er met andere woorden een interactie-effect tussen de lerende gerelateerde variabelen en de conditie? 3. Worden deze effecten (uit 1 en 2) beïnvloed door het soort hulpmiddel?
Datum:1 jan 2009 →  31 dec 2012
Trefwoorden:Learning environments, Support devices, Learner characteristics
Disciplines:Onderwijskunde, Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen