< Terug naar vorige pagina

Project

Myope mindsets en economische beslissingen.

Dit onderzoek focust op zelfcontrole bij consumenten en onderliggende dynamische processen ervan. Zelfcontroleconflicten ontstaan als consumenten een afweging moeten maken tussen plichten of hun eigenbelang op lange termijn en daaraan tegengestelde korte termijn impulsen (als ze bijvoorbeeld geconfronteerd worden met een keuze tussen een gezonde appel en een calorierijke koek). Deze zelfcontroleconflicten worden opgelost in het voordeel van de korte termijn impulsen (de calorierijke koek) telkens consumenten over onvoldoende zelfcontrole beschikken. Het gangbare paradigma verklaart zogenaamd zelfcontroleverlies door te stellen dat zelfcontrole uitoefening beroep doet op een uitputbare zelfcontrolebron, zodat verdere zelfcontrole uitoefening na initiƫle zelfcontrole uitoefening steeds moeilijker wordt. In dit onderzoeksproject bieden we een aanvulling op deze literatuur door het belang van cognitieve processen in het omgaan met zelfcontroleproblemen, en dit onafhankelijk van voorafgaande zelfcontrole uitoefening, aan te tonen. De gevolgen voor consumentengedrag en economische beslissingen worden bestudeerd.
Datum:1 jan 2009 →  31 dec 2012
Trefwoorden:Self-control
Disciplines:Sociale psychologie, Marketing