< Terug naar vorige pagina

Project

Het gebruik van de indirecte optelstrategie door kinderen.

De voorbije 30 jaar is er heel wat onderzoek verricht naar de hoofdrekenstrategieën die gebruikt worden om aftrekopgaven op te lossen. Eén manier om deze strategieën te categoriseren is via een onderscheid tussen dedirecte aftrekstrategie en de indirecte optelstrategie. Verscheidene studies hebben aangetoond dat volwassenen de indirecte optelstrategie vaak, efficiënt en op een flexibele manier gebruiken, terwijl kinderen deze handige strategie zelden rapporteren. Een diepgaandere analyse van de data van eerdere studies doet echter vermoeden dat zij soms toch een indirecte optelstrategie gebruiken hoewel ze een directe aftrekstrategie rapporteren. Met het huidige project willen we nagaan of we ook met een nieuwe - niet op verbale rapportering gebaseerde - onderzoeksmethode vinden dat kinderen de indirecte optelstrategie slechts zelden gebruiken. In deeerste twee jaren zullen we twee recente studies naar de indirecte optelstrategie bij volwassenen repliceren bij lagereschoolkinderen. In het derde jaar zal er een instrument ontwikkeld en geïmplementeerd worden waarmee de relatie tussen de procedurele kennis om deze handige strategie uit te voeren en de conceptuele kennis over de complementariteit tussen optellen en aftrekken wordt nagegaan. Afsluitend zal via een interventiestudie bij kinderen het effect van drie verschillende leeromgevingen op het gebruik van de indirecte optelstrategie onderzocht worden.
Datum:1 okt 2008 →  30 sep 2014
Trefwoorden:addition and subtraction, mental arithmetic, elementary arithmetic, adaptive expertise, arithmetic strategies
Disciplines:Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Ouderschap en gezinseducatie, Specialistische studies in het onderwijs, Onderwijskunde
Project type:PhD project