< Terug naar vorige pagina

Project

Stereotype-inconsistent gedrag als determinant van stereotypeverandering.

Stereotypes zijn overtuigingen over verschillen tussen en binnen sociale groepen. Het zijn overtuigingen over verschillen tussen de eigenschappen van een groep (bv. Vrouwen zijn beter in het huishouden dan in klussen) en over hoe groepen op een specifieke dimensie van elkaar verschillen(bv. Mannen zijn beter in klussen dan vrouwen). Deze overtuigingen reflecteren al dan niet ware verschillen tussen dimensies en groepen. Als een stereotype niet alle leden van de groep adequaat beschrijft, kunnen mensen geconfronteerd worden met stereotype-incongruente informatie. Dit project gaat over wanneer en in welke mate stereotype-incongruente informatie tot stereotypeverandering leidt. Concreet betreft het de vraag of stereotype-incongruente informatie over één groep (doelgroep) het stereotype van een vergelijkbare andere groep (de alternatieve groep) kan beïnvloeden. </>
Traditioneel focust onderzoek over stereotypeverandering op de invloed van stereotype-incongruente informatie over een eigenschap van één groep op het stereotiepe beeld van die groep op de desbetreffende dimensie (directe stereotypeverandering). Recent onderzoek heeft echter aangetoond dat een stereotype op één dimensie kan veranderen onder invloed van informatie over een andere dimensie (het compensatie-effect). Dit toont aan dat er dus ook een vorm van indirecte stereotypeverandering kan optreden. In het feit dat ik onderzocht of dergelijke indirecte stereotypeverandering ook optreedt tussen (in de plaats van binnen) groepen ligt de originaliteit van mijn project.</>
Ik toon aan dat stereotype-incongruente informatie over een doelgroep inderdaad het stereotypevan een alternatieve groep kan veranderen (Hoofdstukken 2 en 3). Dit fenomeen heb ik Indirect Stereotype-incongruence Induced (ISI) Change genoemd. Het verschijnsel is asymmetrisch voor stereotypes over competenties maar symmetrisch voor stereotypes over warmte. De studies in Hoofdstuk 2 en Hoofdstuk 3 demonstreren ISI Change in artificiële stereotypes. In Hoofdstuk 4 toon ik ISI Change aan in levensechte stereotypes over mannelijke en vrouwelijk leiders. De studies in Hoofdstuk 5 testen en onderbouwen de hypothese dat ISI Change alleen optreedt indien mensen over voldoende cognitieve capaciteit beschikken om aan metastereotiep denken tedoen. Dit betekent dat ze moeten afleiden wat stereotyperelevante informatie over de target groep betekent voor hoe ze de alternatieve groep zien. </></>
Datum:1 okt 2009 →  30 sep 2013
Trefwoorden:Stereotype change, Stereotype incongruent information, Causal attribution, Stereotype congruent information, Attention processes
Disciplines:Experimentele psychologie met dieren en vergelijkende psychologie, Toegepaste psychologie, Menselijke experimentele psychologie, Sociale psychologie
Project type:PhD project