< Terug naar vorige pagina

Project

An extended and integrated approach to the mobile repairman problem

Traditioneel gezien werd de onderhoudsproblematiek apart behandeld van voorraad en routing beslissingen. Er bestaan reeds heel wat modellen voor elk van de drie problemen, zonder dat ze eigenlijk de interactie tussen deze onderzoeksdomeinen in rekening brengen. Toch zijn er reeds een aantal papers verschenen die de interactie van twee van de drie domeinen samen bekijken. Er blijkt uit deze onderzoeken dat "joint optimization" leidt tot andere resultaten dan bijvoorbeeld de sequentiele benadering of de beslissignen die genomen worden wanneer er geen rekening gehouden wordt met de andere domeinen. Het is niet moeilijk in te zien dat de drie domeinen met elkaar verweven zijn. Wanneer men bijvoorbeeld weinig voorraad in de herstelwagen heeft, dan zal men meer langs depots moeten rijden dan wanneer men een grote voorraad heeft. Maar ook de onderhoudspolitiek zal een invloed hebben op de voorraad, aangezien men heel wat minder veiligheidsvoorraad nodig zal hebben bij een preventieve onderhoudspolitiek. Ik verwacht dan ook grote voordelen te vinden bij het integreren van de drie problemen. Om deze modellen te formaliseren, zal ik gebruik maken van mixed integer programming formuleringen. Aangezien ook de meest eenvoudige vormen van dergelijk probleem reeds moeilijk op te lsosen zijn, zal de focus hierbij vooral liggen op metaheuristieken. Aangezien er al een aantal bedrijven hebben laten weten geïnteresseerd te zijn in dit onderzoek zal het normaalgezien niet alleen mogelijk zijn om de modellen te valideren met simulatie, maar ook met reallife data.
Datum:28 sep 2009 →  1 sep 2011
Trefwoorden:Mobile repairman problem
Disciplines:Andere ingenieurswetenschappen en technologie
Project type:PhD project