< Terug naar vorige pagina

Project

Wie heeft de macht? Een empirisch onderzoek naar de gevolgen van een machtsconflict tussen retailer en producent.

De tijd waarin supermarkten zich nederig naar de wensen van almachtige fabrikanten plooiden, behoort tot het verleden. In het huidige retaillandschap kunnen supermarkten en producenten gerust elkaars gelijke genoemd worden wat hun onderhandelingsmacht betreft, en hun onwil om een millimeter toe te geven wat hun eisen betreft. Wanneer bikkelharde onderhandelingen spaak lopen en uitmonden in een conflict, kunnen beide partijen beslissing om de merken van de fabrikant uit de winkelrekken van de betreffende supermarkt te halen, of delisten. Conflict delistings zijn steeds vaker het resultaat van foutgelopen onderhandelingen. Dat ze net zo vaak voorkomen, staat in schril contrast met academisch onderzoek naar dit fenomeen. Dat is op vandaag bijna onbestaande. Aan de hand van een dataset rond een real-life conflict delisting, bestuderen we de gevolgen voor de betrokken supermarkt, de producent, en de consument als eindbeslisser in het aankoopproces.

Datum:1 okt 2012 →  21 sep 2018
Trefwoorden:Marketing modeling
Disciplines:Sensoren, biosensoren en slimme sensoren, Andere elektrotechniek en elektronica, Marketing
Project type:PhD project