< Terug naar vorige pagina

Project

Communicatieve strategieën om het geheugen voor betekenisvolle anderen te versterken en de levenskwaliteit te verhogen bij de ziekte van Alzheimer

Dementie is het probleem van de toekomst. Dementie is zwaar voor de persoon zelf, maar nog meer belastend voor de omgeving. De communicatieve dialoog verloopt stroever en gaat erop achteruit. Het verlies aan herkenning en contact is het moeilijkst om te dragen. Voor oudere mensen, is het problematisch oproepen van eigennamen een bron van ongemak en stress. Dit probleem in naamgeving is een vroeg symptoom van patiënten met neurodegeneratieve aandoeningen zoals de ziekte Alzheimer (AD). Individuen met Mild Cognitieve Impairment (MCI) lopen een vergroot risico om in een prodromale fase te verkeren naar de ontwikkeling van AD. Rehabilitatieve geheugenprogramma’s zijn een opkomende interventie in het veld van Neurologie en Geriatrie. Deze interventies hebben een positieve impact op cognitie bij individuen met MCI. Tot noch toe zijn er echter geen studies die twee efficiënte communicatieve strategieën (nl. Method of Loci en Face-Name mnemonic) weten te combineren met virtuele realiteit ter bevordering van het geheugen voor betekenisvolle anderen. Deze studie heeft de ambitie om deze communicatieve strategieën te optimaliseren door het gebruik van veruitwendigde en gepersonaliseerde geheugenpaleizen voor subjecten in een voorfase van AD. We hebben een mobiele applicatie ontwikkeld (MemoryHome) die hulpverleners in staat stelt om virtuele schaalmodellen te construeren van de residentiële setting waar de persoon met dementie in vertoeft. Deze schaalmodellen fungeren als geheugenpaleizen waarin we foto’s van betekenisvolle anderen verankeren aan de architecturale, ruimtelijke omgeving. De applicatie fungeert als een audio-guide door een vertrouwde omgeving en spoort subjecten in een vroege fase van AD aan om een fysieke wandeling te maken samen met de hulpverlener of een familielid. Dus de technologie (augmented reality) ondersteunt en faciliteert de deelnemers tijdens hun vertrouwde wandeling langsheen de referentiepunten op de loci route. We veronderstellen dat deze tool een geschikt instrument is om de verminderde dialoog tussen mensen met dementie en hun omgeving te versterken door het vertellen van positieve verhalen. De eerste testresultaten zijn veelbelovend. Bij follow up verwachten we een toename in levenskwaliteit bij mensen in een vroege fase van AD en hun betekenisvolle anderen.

Datum:1 okt 2010 →  8 mei 2020
Trefwoorden:Augmented reality, Communication strategies, Alzheimer’s Disease, Memory Palaces (Method of Loci), Quality of Life
Disciplines:Communicatiewetenschappen, Journalistiek en professioneel schrijven, Media studies, Andere media en communicatie
Project type:PhD project