< Terug naar vorige pagina

Project

Stimuleren van dispositie-ontwikkeling door het gebruik van spel-gebaseerde leeromgevingen.

Alhoewel onderzoek nu reeds aangeeft dat spel-gebaseerde leeromgevingen effectief kunnen zijn, zijn de gegevens op dit moment erg algemeen en houden ze nauwelijks rekening met interindividuele verschillen. Dit project beoogt een substantiƫle bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van een theoretisch model met betrekking tot spel-gebaseerde leeromgeving door de effecten van drie kenmerken van dergelijke leeromgevingen te bestuderen: de afstemming van de inhoud van het spel op de te leren inhoud, de aard van de bijkomende hulp en de mate waarin de lerende zelf kan beslissen (learner control). De studie wordt uitgevoerd met leerlingen uit het beroepsonderwijs. Centraal staat het ontwikkelen van 'getalgevoeligheid'. Er worden vieer pre-test post-test quasi-experimentele studies uitgevoerd. In elke studie wordt gebruik gemaakt van dezelfde instrumenten en hetzelfde type spel. De eerste studie onderzoek de effectiviteit van twee versies van het spel: met en zonder nadrukkelijke afstemming van inhoud van spel en te leren inhoud. De tweede en derde studie onderzoeken de impact van interventies (oefenen van deeltaken en toevoegen van achtergrondinformatie) voor verschillende niveaus van learner control. Het meest effectieve spel wordt in een vierde studie vergeleken met een klassieke onderwijsaanpak.
Datum:1 jan 2011 →  31 dec 2014
Trefwoorden:Vocational education, Learneer control, Instructional support, Mathematics, Game-based learning
Disciplines:Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen, Onderwijskunde