< Terug naar vorige pagina

Project

Ik ken jou, jij kent mij – Reputatie informatie als indirecte controle

Dit doctoraat onderzoekt hoe reputatie-informatie gebruikt kan worden als een controle-instrument om het risico om uitgebuit te worden door een opportunistische verkoper te verminderen. In handelstransacties is er een informatie-asymmetrie tussen kopers en verkopers die uitgebuit kan worden door kopers wanneer kopers de kwaliteit van een product of dienst vooraf niet kunnen beoordelen. Hoofdstuk Eén focust op hoe formele controlesystemen gerelateerd zijn tot lange-termijn relaties gebaseerd op vertrouwen en reputatie en onderzoekt hoe marktcompetitie de lengte van deze relatie beïnvloed. Hoofdstuk Twee onderzoekt hoe een reputatie-informatie systeem dat publiekelijk de reputatie van verkopers weergeeft en prijscompetitie het vertrouwen van de kopers, de betrouwbaarheid van de verkopers en de efficiëntie van de markt beïnvloeden. Hoofdstuk Drie onderzoekt ten slotte hoe het vrijwillig delen van reputatie-informatie verhoogt kan worden door kopers financieel te belonen voor het delen van feedback en door het veranderen van het reputatie-informatie systeem van unilateraal (enkel kopers kunnen verkopers beoordelen) naar bilateraal (kopers kunnen verkopers beoordelen, en omgekeerd). Dit doctoraat biedt managers, kopers en verkopers in offline en online marktplaatsen inzichten die hen helpen de impact van reputatie-informatie te evalueren en in hun voordeel te gebruiken om de informatie-asymmetrie deze markten aanwezig is te managen.

Datum:1 okt 2012 →  19 dec 2016
Trefwoorden:interfirm relationships, reputation, partner reselection, market competition, control, relational contracting, trust, trustworthiness, markte efficiency, direction of feedback, financial reward
Disciplines:Toegepaste economie
Project type:PhD project