< Terug naar vorige pagina

Project

Talentmanagement in de Vlaamse overheid

De hervorming Beter Bestuurlijk Beleid heeft de Vlaamse Overheid in 2006 sterk van uitzicht en structuur veranderd. Enkele van de belangrijkste doelstellingen van BBB waren: de oprichting van verzelfstandigde agentschappen met meer of minder beleidsuitvoerende autonomie (EVAs IVAs), departementen staan in voor de beleidsvoorbereiding en beleidsevaluatie en de rol van de ministeriële kabinetten evolueert naar een politiek-adviserende functie. Uit onderzoek (Spanhove & Verhoest, 2008) blijkt echter dat enkele basisprincipes van BBB maar ten dele zijn uitgevoerd. Zo stellen Spanhove & Verhoest dat een duidelijke taakafbakeningen herwaardering van de actoren die instaan voor coördinatie en consolidatie (managementcomité, beleidsraad en departement) een belangrijk element in een goede toepassing van BBB vormen. In de praktijk komt dit echter weinig tot uiting. De bedoeling van het doctoraat is om aan de hand van onderzoek op intra- en interbeleidsdomeinniveau de functionaliteit van coördinatie te onderbouwen, rekening houdend met factoren die het coördinatieproces kunnen beïnvloeden. 
Dit onderzoeksproject wil viaeen wisselwerking tussen fundamenteel onderzoek en actiegerichte ondersteuning de Vlaamse overheid bijstaan in de ontwikkeling en ondersteuningvan coördinatietoepassingen. Dit onderzoeksproject wordt gefinancierd binnen het SBOV II (2007-2011). Doorheen het onderzoeksproces zal er steeds teruggekoppeld worden naar de specifieke organisatiecultuur en structuur, met name deze van de Vlaamse Overheid.
Datum:1 okt 2009 →  18 mei 2016
Trefwoorden:Government governance, Public management
Disciplines:Sociologie van organisaties en beroepen
Project type:PhD project