< Terug naar vorige pagina

Project

DIACHRONEX: Ondersteunend materiaal bij diachrone taalkunde.

De algemene doelstelling van dit project is ondersteunend leermateriaal te ontwerpen bij die OPO's in de tweede en derde studiefase van de BA Taal- en Letterkunde en in de MA T&L waarin leerinhouden i.v.m. de geschiedenis (diachrone ontwikkeling) van de moderne talen aan bod komen. De grootste aandacht zal hierbij gaan naar het Engels, en in tweede instantie naar het Frans, maar het project biedt een raamwerk voor toepassing op andere talen. Het ondersteunend materiaal is in toenemende mate corpusgebaseerd en laat de studenten toe het leerproces (gedeeltelijk) zelf in handen te nemen bij het verwerven van de leerdoelen, en met name het kunnen detecteren en verklaren van taalverandering. Verwacht kan worden dat aan de hand van dit ondersteunend materiaal de studenten voldoende methodologisch gewapend zullen zijn om grotere tekstbestanden uit verschillende taalstadia zelfstandig op taalveranderingsfenomenen te doorzoeken. Op die manier zal een student de leerdoelen van de OPO's historische taalkunde optimaal bereiken; bovendien zullen studenten die een bachelorpaper of materproef wensen te maken in het domein van de historische taalkunde optimaal voorbereid zijn om historisch taalonderzoek uit te voeren.
Datum:1 okt 2010 →  30 sep 2011
Trefwoorden:Learner-centered exercises, Language change, Corpus-based learning, Corpus-based exercises, French linguistics, English linguistics, Diachronic linguistics
Disciplines:Talen, Literatuurwetenschappen, Linguïstiek, Theorie en methodologie van de linguïstiek, Andere linguïstiek en literatuurwetenschappen