< Terug naar vorige pagina
Onderzoeker
Sofie Decock
- Trefwoorden:webcare, complaints, reisliteratuur, gender-inclusief taalgebruik
- Disciplines:Discourse studies, Pragmatiek, Nederlandse taal, Engelse taal, Duitse taal, Psycholinguïstiek en neurolinguïstiek, Sociolinguïstiek, Franse taal
Affiliaties
- Vakgroep Vertalen, tolken en communicatie (Departement)
Lid
Vanaf1 okt 2013 → Heden - Vakgroep Letterkunde (Departement)
Lid
Vanaf1 jan 2011 → 30 sep 2013 - Vakgroep Duits (Departement)
Lid
Vanaf1 okt 2005 → 30 sep 2009
Projecten
1 - 4 of 4
- Maken kleine woorden het verschil? Een onderzoek naar de effecten van genderneutrale pronomina op mentale genderrepresentaties en percepties van tekstkwaliteit in het Nederlands, Frans en NoorsVanaf1 jan 2023 → HedenFinanciering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
- EM-POLITE: Hoe verbeteren we onze e-mails? Een experimenteel onderzoek naar de invloed van on/beleefdheid, sociale status en gender op de perceptie van e-mailcommunicatie.Vanaf1 okt 2019 → 30 sep 2022Financiering: BOF - postdoctorale mandaten
- Normativiteit of creativiteit? Het gebruik en de perceptie van substandaardtalige kenmerken in online comments door klanten en bedrijven op sociale mediaVanaf1 okt 2018 → 30 sep 2022Financiering: BOF - Nieuwe Onderzoeksinitiatieven
- Het effect van de talige verpakking op percepties, ervaringen en gedrag van klanten. Een studie van interpersoonlijke strategieën in klachtenbehandeling in een Duitse en Britse B2C context.Vanaf1 jan 2017 → 31 okt 2021Financiering: BOF - Nieuwe Onderzoeksinitiatieven
Publicaties
1 - 10 van 55
- Expressing and responding to customer (dis)satisfaction online : new insights from discourse and linguistic approaches(2024)
Auteurs: Nicolas Ruytenbeek, Sofie Decock
Pagina's: 3 - 17 - The impact of linguistic choices and (para-)linguistic markers on the perception of Twitter complaints by other customers : an experimental approach(2023)
Auteurs: Nicolas Ruytenbeek, Sofie Decock, Ilse Depraetere
Pagina's: 87 - 122 - The impact of employee empathy on brand trust in organizational complaint response emails : a closer look at linguistic realization(2023)
Auteurs: Rebecca Van Herck, Sofie Decock, Bernard De Clerck, Liselot Hudders
Pagina's: 1220 - 1266 - 'Bitte entschuldigen Sie das späte Antwort' : in hoeverre worden conventionele uitdrukkingen met fouten in zakelijke e-mails als U+2018fit for purposeU+2019 beschouwd?(2022)
Auteurs: Griet Boone, Sofie Decock, Nicolas Ruytenbeek
Aantal pagina's: 1 - Een taalkundige lezing van de handreiking Waarden voor een nieuwe taal(2022)
Auteurs: Sofie Decock, Sarah Van Hoof
Pagina's: 5 - 11 - Discursive approaches to webcare : a closer look at apologies, conversational human voice, legitimation, and emotion regulation(2022)
Auteurs: Sofie Decock
- The message is clear : an L1 business perspective on non-target-like formulaic expressions in L2 German(2022)
Auteurs: Griet Boone, Nicolas Ruytenbeek, Sofie Decock
Pagina's: 571 - 595 - Reactions to Brexit in images : a multimodal content analysis of shared visual content on Flickr(2021)
Auteurs: Catherine Bouko, July De Wilde, Sofie Decock, Orphée De Clercq, Valentina Manchia, David Garcia
Pagina's: 4 - 33 - 'Can you send us a PM please?' : Service recovery interactions on social media from the perspective of organizational legitimacy(2020)
Auteurs: Rebecca Van Herck, Sofie Decock, Bernard De Clerck
- What makes a complaint im/polite? An experimental study of the influence of verbal modification on affective responses to online complaints(2019)
Auteurs: Nicolas Ruytenbeek, Sofie Decock, Ilse Depraetere
Pagina's: 64 - 65