< Terug naar vorige pagina
Onderzoeker
Pol Ghesquière
- Disciplines:Onderwijs- en schoolpsychologie, Beperkingen en ontwikkelingsstoornissen, Speciale nodenonderwijs
Affiliaties
- Gezins- en Orthopedagogiek (OE) (Onderzoekseenheid)
Lid
Vanaf1 okt 1999 → Heden
Projecten
1 - 10 of 35
- Het dyslexie oscilloom: Ontwikkeling van auditieve en visuele neurale verwerking bij kinderen vanaf 3 jaar met een verhoogd risico op dyslexieVanaf1 jan 2024 → HedenFinanciering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
- leesvaardigheidsbeoordeling door middel van automatische spraakherkenningVanaf23 jan 2023 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- International Early Learning and Child Well-being Study 2024 in Vlaanderen.Vanaf1 jan 2023 → HedenFinanciering: Departement Onderwijs en Vorming
- Houd het ritme: Het verkennen en ontwarren van de wisselwerking tussen ritmische vaardigheden, cognitie en geletterdheid bij kleuters en basisschoolkinderenVanaf1 okt 2021 → HedenFinanciering: BOF - doctorale mandaten
- Beschermende factoren voor Chinese kinderen met dyslexie: een longitudinale studie van cognitieve profielen in relatie tot leesontwikkelingVanaf1 okt 2021 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Naar een cross- of multimodaal multiple-deficit model van ontwikkelingsdyslexie. Visueel en auditief temporele verwerking in relatie met aandacht en ruisonderdrukking bij personen met specifieke leesstoornissen.Vanaf1 nov 2020 → HedenFinanciering: FWO mandaten
- Een lerarenopleiding in capaciteitsopbouw om de betrokkenheid van ouders bij het basisonderwijs te vergroten als sleutelfactor in de alfabetisering van kinderenVanaf1 jan 2020 → 31 aug 2022Financiering: VLIR-UOS Zuidinitiatieven
- Auditieve temporele verwerking in kleuters met een risico op dyslexie: neurofysiologische markers en preventieve interventieVanaf17 sep 2018 → 17 sep 2022Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Interrelaties tussen neurocognitieve, auditieve, familiale en omgevingsfactoren tijdens de vroege leesontwikkelingVanaf1 aug 2018 → 1 aug 2022Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Gedragsmatige en neurologische profielen van multiplex versus simplex dyslexie: een longitudinale benaderingVanaf1 jan 2018 → 31 dec 2021Financiering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
Publicaties
1 - 10 van 218
- Stimulating preschoolers’ early literacy development using educational technology: A systematic literature review(2024)
Auteurs: Pol Ghesquière, Joke Torbeyns
Pagina's: 1 - 48 - Dynamics of cognitive predictors during reading acquisition in a sample of children overrepresented for dyslexia risk(2024)
Auteurs: Lauren Blockmans, Jan Wouters, Pol Ghesquière, Maaike Vandermosten
- Interrelations between neurocognitive, auditory, familial and environmental factors during early reading development(2023)
Auteurs: Lauren Blockmans, Maaike Vandermosten, Pol Ghesquière, Jan Wouters
- Myelin plasticity during early literacy training in at-risk pre-readers(2023)
Auteurs: Jan Wouters, Pol Ghesquière, Maaike Vandermosten
Pagina's: 86 - 100 - Role of Family Risk and of Pre-Reading Auditory and Neurostructural Measures in Predicting Reading Outcome(2023)
Auteurs: Lauren Blockmans, Jan Wouters, Pol Ghesquière
Pagina's: 474 - 500 - Pulsatile modulation greatly enhances neural synchronization at syllable rate in children(2023)
Auteurs: Femke Vanden Bempt, Pol Ghesquière, Maaike Vandermosten, Jan Wouters
Pagina's: 1 - 11 - Cognitive impact of preventive tablet-based games in pre-readers at risk for dyslexia(2023)
Auteurs: Pol Ghesquière, Jan Wouters, Maaike Vandermosten
- Auditory temporal processing in pre-readers at risk for dyslexia: neurophysiological markers and preventive intervention(2023)
Auteurs: Shauni Van Herck, Jan Wouters, Pol Ghesquière, Maaike Vandermosten
- Neural synchronization and intervention in pre-readers who later on develop dyslexia(2023)
Auteurs: Shauni Van Herck, Maria Economou, Femke Vanden Bempt, Pol Ghesquière, Maaike Vandermosten, Jan Wouters
Pagina's: 547 - 567 - Speech perception deficits and the effect of envelope-enhanced story listening combined with phonics intervention in pre-readers at risk for dyslexia(2022)
Auteurs: Shauni Van Herck, Maria Economou, Maaike Vandermosten, Jan Wouters, Pol Ghesquière