Onderzoeker
Lucia De Haene
- Disciplines:Orthopedagogiek en onderwijs voor specifieke onderwijsbehoeften
Affiliaties
- Educatie en Samenleving (Onderzoeksgroep)
Lid
Vanaf1 okt 2014 → 31 okt 2019 - Educatie, Cultuur en Samenleving (OE) (Onderzoekseenheid)
Lid
Vanaf1 jan 2012 → 30 sep 2014 - Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context (OE) (Onderzoekseenheid)
Lid
Vanaf23 nov 2009 → 31 dec 2011 - Gezins- en Orthopedagogiek (OE) (Onderzoekseenheid)
Lid
Vanaf1 okt 2004 → Heden
Projecten
1 - 10 of 16
- Evalueren & bevorderen van psychosociale, talige, en culturele ontwikkeling van jonge nieuwkomers: Een mixed-method interdisciplinaire studieVanaf1 feb 2024 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Assessment en bevordering van de psychosociale, linguïstische, en culturele ontwikkeling van jonge nieuwkomers: een tweefasig mixed-method interdisciplinair onderzoekVanaf1 feb 2024 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Cultuursensitieve trauma-zorg voor jonge nieuwkomers en hun gezinnen: Collaboratieve zorg als herstelgerichte methodiek in intersectoraal partnerschapVanaf1 jan 2024 → HedenFinanciering: Andere fed. openbare en parastatale instellingen.
- Evalueren & bevorderen van psychosociale, meertalige, en culturele outcome bij jongenieuwkomers: Een mixed-method interdisciplinaire studieVanaf1 okt 2023 → HedenFinanciering: BOF - projecten
- Het ondersteunen van de geestelijke gezondheid van kinderen met een vlucht- en migratieachtergrond door het bevorderen van familie-school interacties in school gebaseerde psychosociale zorg: Naar een theoretisch model van collaboratieve zorg op schoolVanaf1 okt 2022 → 30 sep 2023Financiering: BOF - postdoctorale mandaten
- Sabbatperiode Lucia De Haene: Transculturele trauma-zorg aan vluchtelingen – Van pilootinterventies en klinische praktijk naar een geïntegreerd systemisch & collaboratief behandelmodelVanaf14 feb 2022 → 19 sep 2022Financiering: BOF - mobiliteit
- Transnationale familierelaties in een context van vlucht-gerelateerde familie-separatie: De rol van intra-familiale steun in geestelijke gezondheid en posttrauma rehabilitatie bij niet-begeleide minderjarige vluchtelingen.Vanaf4 mrt 2021 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Een exploratie naar de nasleep van mensenhandel op het snijvlak van gerechtelijke en persoonlijke levensdomeinen - Een onderzoek op het kruispunt van traumapsychologie en narratieve victimologieVanaf15 okt 2020 → HedenFinanciering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
- Preventieve, op scholen gebaseerde interventies om het geestelijk welzijn van vluchtelingen en migranten te bevorderenVanaf1 jan 2018 → 30 sep 2022Financiering: H2020 - Voedselveiligheid, duurzame landbouw, marien en maritiem onderzoek en bio-economie
- School-gebaseerde psychosociale zorg voor jongeren met een vlucht- of migratieachtergrond: Een mixed-method exploratie van de rol van scholen en school gebaseerde psychosociale interventies in welbevinden en relationele processen van traumaherstel.Vanaf1 jan 2018 → 9 dec 2022Financiering: Eigen Middelen zoals patrimonium, inschrijvingsgelden, giften, ....
Publicaties
1 - 10 van 62
- The role of school-based creative expression interventions in the aftermath of migration: A qualitative exploration of parents’ and teachers’ perspectives(2024)
Auteurs: Sofie de Smet, Caroline Spaas, Ruth Kevers, Hilde Colpin, Lucia De Haene
Pagina's: 1 - 16 - 'You cut off a part of your body to feed your family' Parental perspectives on parent-child separation in the context of child domestic work: A qualitative study from Karnataka, India(2023)
Auteurs: Namratha Ramanan, Peter Adriaenssens, Lucia De Haene
Pagina's: 1951 - 1973 - School-based Psychosocial Interventions' Effectiveness in Strengthening Refugee and Migrant Adolescents' Mental Health, Resilience, and Social Relations: A Four-country Cluster Randomized Study(2023)
Auteurs: Caroline Spaas, Sameh Metwaly, Hilde Colpin, Lucia De Haene
Pagina's: 177 - 189 - Psychological coping with the legacies of collective violence: A multi-site qualitative exploration on the interacting role of coping within social, community and family relationships after political violence in Perú(2022)
Auteurs: Miryam Rivera Holguin, Lucia De Haene, Jozef Corveleyn
- School-based psychosocial care for refugee and migrant young people: A mixed-method exploration of the role of schools and school-based psychosocial interventions in shaping well-being and relational processes of post-trauma reconstruction.(2022)
Auteurs: Caroline Spaas, Lucia De Haene, Hilde Colpin
- Mental health problems in refugee and immigrant primary school children in Flanders, Belgium(2022)
Auteurs: Ruth Kevers, Caroline Spaas, Hilde Colpin, Wim Van Den Noortgate, Sofie de Smet, Lucia De Haene
Pagina's: 938 - 952 - A contextualized perspective on research participation in collaborative refugee research: A multi-site exploration of relational dynamics in collaborative research(2022)
Auteurs: Sofie de Smet, Ruth Kevers, Caroline Spaas, Lies Christine Missotten, Lucia De Haene
Pagina's: 1 - 13 - The effect of a school-based creative expression program on immigrant and refugee children’s mental health and classroom social relationships: A cluster randomized trial in elementary school(2022)
Auteurs: Ruth Kevers, Caroline Spaas, Sofie de Smet, Wim Van Den Noortgate, Hilde Colpin, Lucia De Haene
Pagina's: 599 - 615 - Migrant Students’ Sense of School Belonging and the COVID-19 Pandemic: Implications for Educational Inclusion(2022)
Auteurs: Caroline Spaas, Hilde Colpin, Lucia De Haene
Pagina's: 172 - 184 - Diagnostiek bij kinderen met een vluchtverhaal: de diagnostische relatie als betekeniscontext voor de gevolgen van gedwongen migratie(2022)
Auteurs: Caroline Spaas, Lucia De Haene
Pagina's: 15 - 26