< Terug naar vorige pagina

Project

Het Europese filmconcurrentievermogen nieuw leven inblazen, stimuleren, optimaliseren en transformeren - REBOOT (REBOOT)

Dit project heeft tot doel de bestaande sterke punten met elkaar te verbinden, zwakke punten te identificeren en te overwinnen en plannen te maken voor toekomstig concurrentievermogen op het gebied van beleid, praktijk en ervaring. Meer concreet zijn de doelstellingen van het project enerzijds het verkennen van de al lang bestaande sterke punten en alomtegenwoordige hiaten in het Europese concurrentievermogen en beleid voor concurrentievermogen. Dit omvat manieren om de impact van beleid en strategische paden. Aan de andere kant streeft het project ernaar om aandacht te besteden aan de actieve voorbereiding op de toekomst op het gebied van het publiek door de voorkeuren van het publiek en hun generatie te onderzoeken, evenals manieren om filminhoud te produceren. Dit laatste zijn elementen die de jeugd van vandaag de komende decennia zal dragen en waarmee ze zich zullen bezighouden als makers en consumenten, maar ook als industrie- en beleidsleiders. Daarom bevraagt ​​het consortium niet alleen het ‘wat is’, maar ook het ‘wat is geweest’ en ‘wat zal zijn’ met frisse lenzen.

De ambitie van REBOOT is om een ​​volledige set kennis van de Europese filmindustrie te bieden, die haar bestaande sterke punten maximaliseert, gecombineerd met strategische en tactische actiedimensies voor het optimaliseren van het potentieel van het Europese jeugdpubliek, zowel begrepen als opkomend publiek als als burgers. Concreet combineert de ambitie van het project verschillende dimensies, die elkaar versterken maar voor analytische doeleinden afzonderlijk (en in willekeurige volgorde) worden vermeld: a) meer steun voor de betrokkenheid van jongeren bij de Europese film; b) de positie van de EU in de mondiale audiovisuele economie versterken, met name in het licht van de opkomst van video-on-demand (VOD); c) ondersteuning van culturele diversiteit in de filmindustrie van de EU; d) tegemoetkomen aan de behoefte aan een ander begrip van concurrentievermogen en relevante indicatoren in deze context; en e) erkenning en ondersteuning van het belang voor de EU van film en, meer in het algemeen, van de culturele en creatieve sector als een geopolitieke troef.

Datum:1 feb 2023 →  Heden
Trefwoorden:publiek
Disciplines:Audiovisuele kunst en digitale media niet elders geclassificeerd