< Terug naar vorige pagina

Project

Flanders Make SBO-project: Autocraft (R-13031)

In de huidige maakindustrie worden bepaalde taken nog vaak uitgevoerd door menselijke operators vanwege de ambachtelijke vaardigheden die het werk vereist. Ervaren vakmensen zijn in staat om deze taken snel, efficiënt, veilig, ergonomisch en met een hoge kwaliteit uit te voeren. Echter, door de toenemende flexibiliteitsvereisten in de productieomgeving moeten operators vaker wisselen tussen taken. Dit heeft tot gevolg dat de ervaring- en vaardigheidopbouw van operators afneemt, waardoor er in de Vlaamse industrie een groot tekort is aan ervaren vakmensen. AutoCraft onderzoekt hoe vakmanschap verrijkt kan worden door aanvullende informatie of kennis vast te leggen die verdergaat dan de kennis uit engineering documenten en interviews. Deze informatie zal verzameld worden bij operators via multimodale metingen van onder andere bewegingstrajecten, contactkrachten, lichaamshoudingen, eigenschappen van materialen en werkstukken, en instellingen van procesparameters. De verzamelde gegevens worden gebruikt om een "skill model" te genereren en een het bouwen van een trainingsysteem voor de overdracht van vaardigheden. Dit trainingsysteem zal gepersonaliseerde multimodale feedback zoals trajectbegeleiding en -correctie met behulp van Virtual Reality/Augmented Reality (VR/AR), auditieve feedback en tactiele feedback voorzien op basis van het vaardigheidsniveau bij de operator. Het AUTOCRAFT trainingsplatform voor vakmanschap zal bijdragen aan het creëren van meer geschoolde arbeidskrachten en het versoepelen van de vereiste vaardigheden met betrekking tot nieuwe aanwervingen, zodat het tekort aan ervaren vakmensen wordt verminderd. Bovendien zal het trainingsplatform helpen om de noodzaak van beschikbare deskundige lesgevers te verminderen. Er zal een framework worden ontwikkeld om ambachtelijke vaardigheden op een eenduidige, gestandaardiseerde en gekwantificeerde manier te beschrijven. Het zal ook de vaardigheden van een individu vastleggen, het vaardigheidsniveau beoordelen en de vaardigheden modelleren en overdragen. De herbruikbare resultaten van het project zullen worden gedemonstreerd en gevalideerd door een lab use case, alsook geëvalueerd en gedemonstreerd worden in een realistische trainingsomgeving en in drie use cases voorgesteld door deelnemende eindgebruikers (Pfizer, Atlas Copco, Daikin).
Datum:1 okt 2022 →  Heden
Trefwoorden:Maakindustrie, Trainingsplatform, Vakmanschap
Disciplines:Programmeertalen en -technologieën, Software engineering, Mens-machine interactie, Human-centered design, Menselijk informatiegedrag
Project type:Samenwerkingsproject