Publications
Chosen filters:
Chosen filters:
Van duurzaam leesbeleid naar sterk leesonderwijs Ghent University
Wat werkt? Effectief leesonderwijs aan laaggeletterde anderstalige jongeren University of Antwerp
Twitter rollenspel in de leesles: Biedt relevant leesonderwijs ‘risicoleerlingen’ een eerlijker speelveld? KU Leuven
De kennissamenleving vraagt meer dan ooit om lezende leerlingen, maar zelf verkiezen zij ‘coolere’ vrijetijdsmedia, die hun onderwijssucces belemmeren. Kan het ‘beste van beide werelden’ worden gecombineerd? Een experiment werd uitgevoerd bij 977 leerlingen in 63 klassen voortgezet onderwijs in Vlaanderen. In vergelijking met leeslessen zonder rollenspel of een mondeling rollenspel, ervoeren leerlingen een Twitter rollenspelinstructie als ...
Preventie van leesproblemen. Kenmerken van goed leesonderwijs en een goede voorbereiding bij kleuters. Vrije Universiteit Brussel
Sterk leesonderwijs maak je samen : leesbeleid in de praktijk Ghent University
"De West-Vlaamse loges en hun engagement voor lekenonderwijs", J. Tyssens & D. Dendooven (red.), 'De heeren broederkes van den moortelbak'. 250 jaar vrijmetselarij in West-Vlaanderen, Brussel, ASP, 2015, pp. 94-117. Vrije Universiteit Brussel
Exit dyslexie. Zeker leren lezen met de Alfabetcode Hasselt University
Waarom leren zoveel kinderen niet goed lezen? Waarom schrijven ze zulke hanenpoten en spellen ze zo slecht? Komt dat door computers en internet? Of hebben ze ‘iets in hun brein’ waardoor ze het gewoon niet kúnnen leren? In Exit dyslexie begeleidt Erik Moonen het concept dyslexie naar de uitgang. Als we moeizame lezers de hulp willen geven die ze nodig hebben, moeten we ons niet bezighouden met wie dyslectisch is en wie niet. We moeten hun ...