Publications
Chosen filters:
Chosen filters:
Ruis. De eerste onderwijsinitiatieven voor kinderen met een mentale beperking in België vanuit een akoestemologische benadering (1887-1940) KU Leuven
Summary - The sound of abnormality. An acoustemological approach on the first educational initiatives for children with mental disabilities in Belgium (1887-1940). - Nele Reyniers Supervisor: Pieter Verstraete This PhD focuses on the history of education for children with mental disabilities in Belgium (1887-1940). In line with recent developments in disability studies and historical pedagogy, mental disability is considered a social ...
ICT -competenties voor leerkrachten en begeleiders van kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking KU Leuven
Leerkrachten in het buitengewoon onderwijs en begeleiders in dagcentra worden zich meer en meer bewust van de mogelijkheden van ICT voor kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking. Anderzijds voelen ze zich te weinig competent om ICT te integreren in de dagelijkse werking of klaspraktijk. Dit artikel beschrijft de ontwikkeling van een ICT-competentieprofiel voor leerkrachten en begeleiders van personen met een verstandelijke ...
Wanneer medicatie opstarten voor gedragsproblemen bij kinderen met een verstandelijke beperking? University of Antwerp
Achtergrond: Gedragsproblemen zijn voor kinderen (<12 jaar) met een verstandelijke beperking een belangrijke aanmeldingsreden bij een gespecialiseerd arts. De vraag om medicatie op te starten wordt vaak gesteld door de context. Duidelijke richtlijnen wanneer medicatie dient opgestart te worden ontbreken. Doel: Het doel van dit onderzoek is het in kaart brengen welke factoren Vlaamse kinderpsychiaters laten meespelen in de beslissing om ...