Publications
Vebimobe: correcte snelheidsinformatie voor correct rijgedrag: onderzoek naar mogelijkheden verkeersbordendatabank voor ITS-toepassingen Ghent University
Onaangepaste snelheid is naast dronkenschap de hoofdoorzaak van zware ongevallen. Assistentie van de bestuurder bij het snelheidsgedrag is daarom een cruciaal hulpmiddel om ongevallen te voorkomen. De huidige navigatiesystemen geven al wel advi-serende snelheidsinformatie, maar die is niet dwingend en verre van accuraat. In het VEBIMOBE-project van het VIM (Vlaams Instituut voor Mobiliteit) wordt onderzocht hoe de Vlaamse verkeersbordendatabank ...
Gemeentelijke spreiding van 'collective efficacy' en individuele verschillen in mijdgedrag Ghent University
Ruimtelijke verschillen in concentraties van criminaliteit worden vaak verklaard door een gebrek aan sociale cohesie. Een populaire dimensie van sociale cohesie is het concept U+2018collective efficacyU+2019. Dit concept werd in 1997 geïntroduceerd door de Amerikaanse socioloog-criminoloog R.J. Sampson en wordt gedefinieerd als U+2018social cohesion among neighbors combined with their willingness to intervene on behalf of the common goodU+2019. ...
Het zitgedrag van ouderen : onbewust ongezond Ghent University
Bijtgedrag is geen onoverkomelijk probleem Research Institute for Agriculture, Fisheries and Food
Gemeentelijke spreiding van 'collective efficacy' en individuele verschillen in mijdgedrag. Vrije Universiteit Brussel
.
Gemeentelijke spreiding van 'collective efficacy' en individuele verschillen in mijdgedrag University of Antwerp
Verkeersveiligheid en -leefbaarheid verhogen via het homogeniseren van snelheden: de Verkeersbordendatabank als tool Ghent University
Snelheid is een belangrijke ongevalsfactor. Wisselingen en verschil van snelheid in de verkeerstroom en snelheidsverschillen tussen verschillende voertuigen verhogen eveneens het ongevalsrisico. Wegencategorisering en snelheidszones zijn belangrijke instrumenten om tot een meer homogene snelheid te komen. Met behulp van de Verkeersbordendatabank werd een verkennend onderzoek uitgevoerd. Dit verkennend onderzoek onderzocht het effect van een ...
Stuurloos? Een onderzoek naar het verband tussen mediagebruik en risicogedrag in het verkeer bij jongeren. KU Leuven
Verkeersongevallen zorgen dagelijks voor 3242 overlijdens en jaarlijks v oor 20 tot 50 miljoen gewonden (World Health Organization, 2004). Aangez ien het zon belangrijke doodsoorzaak is, is het van groot belang dat al le oorzakelijke factoren van verkeersongevallen onderzocht worden. Versc hillende onderzoekers hebben hun bezorgdheid geuit over de afbeelding va n rijden in de media (Arnett, Irwin & Halpern-Felsher, 2002; Harré, 2000; ...
Het draagvlak onder autobestuurders voor intelligente snelheidsassistentie (ISA) in de lage landen: resultaten van een grootschalig onderzoek in Nederland en Vlaanderen Ghent University
Snelheid en overdreven snelheid worden algemeen beschouwd als belangrijke oorzaken van verkeersongevallen. Snelheidsassisterende systemen geplaatst in het voertuig kunnen bijdragen om de veiligheid en de leefbaarheid op de weg te verhogen. Verschillende studies hebben aangetoond dat ISA een gunstig effect heeft op de verkeersleefbaarheid. Tot vandaag is implementatie uitgebleven. Eén van de meest aangegeven reden is dat er geen draagvlak zou ...