Publications
Chosen filters:
Chosen filters:
Paragone, Pathosformel, and Petrification, in Niobes KU Leuven
The point of departure for this chapter is the centerpiece of Ovid’s Metamorphoses (6.146–312): Niobe’s transformation into a weeping rock. Niobe’s transformation incorporates the form and matter of the medium of sculpture. According to the humanist paragone debate, painting and sculpture compete to be the medium with the highest qualities of virtuosity. In the first part of the chapter, I explore the iconographic deployment of Niobe in the ...
Compendium Questionnaires KU Leuven
viewpoints, and they have been pivotal in the many scholarly movements, or “turns”, attempting to methodologically reframe the study of art history in general. Can you briefly explain which was your original focus of interest and in which directions your scholarly approach developed over the course of time? In 2004, at the beginning of my academic career, I became involved in an interdisciplinary research program on one verse: John 20, 17. The ...
The Incipit Miniature of the Morgan Gospel of John KU Leuven
In this paper, I explore the iconographical relationship between the letters and the support on fol. 157r of the Morgan Gospels, written and illuminated in Westphalia, Germany during the mid-tenth century. On the basis of its formal properties and the iconographic meaning it takes, I will give particular attention to the materiality of the Latin text and its cultural and symbolic significance. The folio under study develops a form of ‘agency’. ...
Kairos and Metanoia. Rethinking the Right Moment in Early Christian Art KU Leuven
The ancient Greeks’ concept of the joy as well as the sorrow of the unique occasion that swiftly presents itself, but just as swiftly disappears, has an interesting Nachleben in art, theology, and philosophy, and represents the unique chance to grasp, the «critical moment» for a certain action, the fate that swiftly passes in order to change the course of (life)time. Indeed, «there are processes of nature which, though determined in accordance ...
Répondre à Écho. La dissolution comme régime scopique, in Felix aestheticus, eds., Semir Badir, Vlad Ionescu & Nathalie Kremer, Leuven (Peeters Publishers), 2023, p. 167-178. KU Leuven
Ovide (43 av. J.C. – 17 ap. J.C.) conte l'histoire d'Echo et de Narcisse dans le troisième livre des Métamorphoses. L’amour unilatéral d'Echo pour Narcisse lui valut une cruelle destinée. Outre le châtiment écholalique qui frappa la nymphe volubile, le corps d’Echo dessécha jusqu’à ce que ses os se fussent amalgamés aux rochers. Les historiens de l’art, reconduisant le dédain de Narcisse, n’ont pas montré beaucoup d’intérêt pour la nymphe. ...
Erwin Panofsky. De kunstgeschiedenis als humane wetenschap KU Leuven
Erwin Panofsky (1892-1968) heeft onmiskenbaar een grote impact gehad op de kunsthistorische methode. Als Joodse émigré uit Duitsland, en als de eerste kunsthistoricus aan het befaamde Institute for Advanced Study te Princeton (1935), heeft hij het vakgebied een onnavolgbaar statuut gegeven binnen de humane wetenschappen. Onder andere ‘The History of Art as a Human - istic Discipline’ (1938), Studies in Iconology. Humanistic Themes in the Art of ...
Op een dag zonder datum. Brieven over kunst en literatuur, Snoeck, 2023. KU Leuven
Barbara Baert schrijft tien brieven aan auteurs die haar ontroeren en inspireren. In haar brieven treedt ze als kunstwetenschapper in dialoog met beelden die in de novelles een belangrijke rol spelen. Barbara Baert geeft op erudiete wijze verborgen of vergeten kunstwerken een eigen stem. Haar brieven vormen dan ook een variant op het genre van de ekphrasis: de virtuoze evocatie van kunstwerken binnenin de taal. In haar gesprekken met de ...