< Back to previous page

Publication

Vlieg liever vanop een klimaatneutrale luchthaven: Brussels Airports communicatielijn voor de milieubewuste reiziger

Book Contribution - Book Chapter Conference Contribution

In termen van impact op het klimaat is de luchtvaart één van de snelst groeiende uitstoters
van broeikasgassen wereldwijd. Daarnaast hebben luchthavens ook een belangrijke lokale
milieu-impact, die zich voornamelijk manifesteert onder de vorm van geluidsoverlast en
luchtkwaliteitsproblemen.
In de voorliggende paper gaan we op zoek naar de onderlinge verbanden tussen milieuimpact, maatschappelijk debat en milieucommunicatie met betrekking tot luchthavens,
toegepast op de case van Brussels Airport, dat zichzelf als een klimaatneutraal bedrijf
presenteert. Onze onderzoekshypothese vertrekt van de vraag of de reële milieueffecten en
de communicatie daarover op één lijn liggen. We bestuderen drie verondersteld belangrijke
sets van milieueffecten: geluidsoverlast, luchtvervuiling en klimaatimpact. Voor de analyse
baseren we ons op een combinatie van bronnen, waaronder officiële communicatiekanalen
van Brussels Airport, strategische plannen, alsook bijdragen uit de populaire media en
statistisch cijfermateriaal.
Met betrekking tot geluidsoverlast stellen we vast dat de luchthaven de veroorzaakte overlast
erkent, en zich welwillend opstelt om de ernst van het probleem te reduceren, wellicht met
de bedoeling om ernstig te worden genomen in de onderhandelingen daarover. Met betrekking
tot luchtkwaliteit lijkt de luchthaven het probleem te negeren, en sluit zich daarmee aan bij
het gebrek aan maatschappelijk debat hierover. Met betrekking tot klimaatimpact zien we dat
de luchthaven het probleem gedeeltelijk erkent, maar het debat tegelijkertijd actief in een
richting stuurt die in het geheel niet bedreigend is voor de kern van haar activiteiten.
We kunnen besluiten dat Brussels Airport tenminste over de klimaatimpact van haar
activiteiten niet op een waarachtige manier communiceert. Door zichzelf als klimaatneutraal
te profileren, geeft het bedrijf de indruk dat het gebruik van haar faciliteiten niet bijdraagt tot
de opwarming van de aarde. Wanneer we de klimaatimpact door de van op Brussels Airport
vertrekkende vliegtuigen in de berekening opnemen, dan blijkt het bedrijf echter meer bij te
dragen aan het klimaatprobleem dan de officieel meest vervuilende industriële uitstoter in
België. Met andere woorden: Brussels Airport, dat zichzelf als een klimaatneutraal bedrijf
presenteert, kan vanuit een ander perspectief bekeken als de allergrootste Belgische klimaatvervuiler worden beschouwd.
Book: Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 2019 (CVS 2019): Onder het vergrootglas van de boze burger
Pages: 1-15
Number of pages: 15
Publication year:2019
Accessibility:Closed