< Back to previous page

Publication

Verpleegstages tijdens een gezondheidscrisis : een scherprechter voor het verder zetten van de opleiding?

Journal Contribution - Journal Article

Verpleegstages zijn essentieel om cognitieve, reflectieve en affectieve vaardigheden te verwerven. Toch is het onduidelijk hoe raadzaam en waardevol het is om studenten naar de verpleegpraktijk te sturen in tijden van grote gezondheidscrisissen, zoals een pandemie. Snelle, en soms gedwongen, beslissingen om verpleegstages verder te zetten, te wijzigen of uit te stellen kunnen invloed hebben op de keuze van studenten voor de opleiding en het beroep tot verpleegkundige. Wetenschappelijke kennis over de impact van verpleegstages tijdens een pandemie is tot op heden schaars. Tijdens de eerste golf van de COVID-19-crisis (maar-tmei 2020) liep ruim de helft van de Vlaamse studenten verpleegkunde een verpleegstage, en uit hun ervaringen kunnen we lessen leren voor het stagegebeuren tijdens een gezondheidscrisis. In deze bijdrage schetsen we een aantal randvoorwaarden om verpleegstages tijdens een gezondheidscrisis tot een betekenisvolle leerervaring te maken.
Journal: VERPLEEGKUNDE (LOCHEM)
ISSN: 0920-3273
Issue: 1
Pages: 4 - 6
Accessibility:Closed