< Back to previous page

Publication

Een introductie tot B Lab Certificering

Journal Contribution - Journal Article

Recent is er een groeiende belangstelling voor doelgerichte organisaties die een belangrijk onderdeel vormen van structurele veranderingen in onze samenleving. De certificering uitgegeven door ‘B Lab’ biedt een unieke context voor onderzoek naar de opkomst van ‘Certified B Corporations’ (CBC’s), wat winstgevende organisaties zijn met een sterk sociaal bewustzijn. B Lab certificeert ondernemingen gebaseerd op hoe zij waarde creëren voor verschillende types van stakeholders zoals werknemers, de community en de omgeving. Al wint dit certificaat aan populariteit (vooral in de US), in België blijft het een relatief onbekend begrip. Meer inzichten zijn nodig om deze certificatie te begrijpen zowel vanuit het oogpunt van ondernemers, als vanuit het oogpunt van beleidsmakers aangezien CBC’s kunnen helpen om ‘grand societal challenges’ of duurzame ontwikkelingsdoelstellingen aan te pakken. Deze studie zet een eerste stap in het bevorderen van de bekendheid van het begrip CBC en biedt meer inzicht in wat B Lab certificering is en hoe het functioneert.
Journal: Accountancy en bedrijfskunde : maandschrift
ISSN: 0770-7142
Volume: 99
Pages: 127 - 135
Publication year:2020
Keywords:A1 Journal article
Accessibility:Open