< Back to previous page

Publication

Taalportaal: een elektronisch platform voor taalvaardigheidstraining op maat

Book Contribution - Book Chapter Conference Contribution

Binnen het programma van de opleiding taal- en letterkunde aan de KU Leuven vormt de component taalbeheersing, met het vak « taal en tekst », naast de taalkunde en de studie van de literatuur een autonome pijler. De naam van dit vak mag als een soort intentieverklaring worden opgevat. Het doel is de taalvaardigheidstraining ver boven het niveau van de ‘conversatieklas’ te tillen en een kader te creëren dat de studenten helpt om complexe teksten te leren begrijpen en produceren, zowel mondeling als schriftelijk. Tijdens de lezing zal vooral worden ingegaan op het online oefenplatform Taalportaal dat binnen dit kader een centrale rol vervult, naast de contactmomenten en de e-communicatie met de taaldocent, de inrichting van een digitaal open leercentrum en het creëren van zoveel mogelijk authentieke leersituaties, zoals bijvoorbeeld e-tandems. Taalportaal ondersteunt het taalvaardigheidsonderwijs opleidingsbreed, over de grenzen van de verschillende talen en studiefasen heen en biedt zelfs aan toekomstige studenten taal- en letterkunde de mogelijkheid om op een actieve en inhoudelijke manier kennis te maken met de opleiding. Uit concrete toepassingen op het Frans, het Spaans en het Italiaans zal blijken hoe dit ‘Taalportaal’ op korte tijd is uitgegroeid tot een katalysator van nieuwe onverwachte werkvormen, zelfs buiten het domein van de taalbeheersing, van een geïndividualiseerde band tussen de student en zijn taaldocent, bijvoorbeeld dankzij de mogelijkheid om elke individuele activiteit op Taalportaal te traceren, en - last but not least - van een veel intensere samenwerking tussen de docenten van de verschillende talen. De al zeer ambitieuze technologische uitdaging waar de projectmedewerkers begin 2009 voor stonden, namelijk al het bestaande oefenmateriaal voor de verschillende talen verzamelen en nieuwe content ontwikkelen binnen een technisch eenvormig en daardoor laagdrempelig elektronisch oefenplatform, geeft, na verschillende evaluatierondes bij zowel leerders als taaldocenten, intussen aanleiding tot verrassende vragen binnen het domein van de vakdidactiek, vooral met betrekking tot het structureren van de leerinhoud en de mate waarin e-learning en contactmomenten met elkaar verweven dienen te zijn.
Book: Van Schools tot Scriptie
Pages: 69 - 79
Publication year:2012