< Back to previous page

Publication

Vrijheid van onderwijs pedagogisch (her)bekeken.

Journal Contribution - Journal Article

Vrijheid van onderwijs is een complex gegeven. Naast de grondwettelijke vrijheid van onderwijs brengen we in deze bijdrage vanuit een pedagogische blik een andere vorm van vrijheid naar voren: vrijheid door betrokkenheid. In tegenstelling tot de (onderwijs)wet waarin passieve en actieve vrijheid verschijnt als een individueel recht en belang, zullen we aantonen dat vrijheid door betrokkenheid telkens opnieuw in het leven dient te worden geroepen. Anders dan de huidige praktijken van ‘onderhandelen’ waarbij de inzet het vormen van een compromis is tussen de vele individuele belangen en vrijheden, vraagt een vrijheid van betrokkenheid om een inspanning. De schoolse praktijk van de deliberatie vormt voor ons zo een inspanning waar we in en door het gesprek met anderen onszelf vrij kunnen maken van ons eigen belang en onze eigen wil en ons op een andere manier gaan verhouden tot elkaar en de wereld. Het is op deze tafel dat een ‘common world’ of gedeelde wereld de inzet van gesprek kan worden en niet zoals aan de onderhandelingstafel het onomstreden uitgangspunt.
Journal: Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid
ISSN: 0778-0443
Issue: 4
Volume: 2018
Pages: 303 - 309
Accessibility:Closed