< Back to previous page

Publication

Gemeentelijke administratieve sancties, jongeren en publieke ruimte: het pedagogische argument

Journal Contribution - Journal Article

Gedrag in de openbare ruimte werd vroeger veeleer op informele wijze gereguleerd, terwijl dat heden ten dage vooral formeel wordt gedaan, onder meer via gemeentelijke administratieve sancties. Gesprekken met burgemeesters leren ons dat deze sancties worden verantwoord met het "pedagogische argument". Tegelijk toont ontwikkelingspsychologische literatuur aan dat gedrag in de publieke ruimte door jongeren, ver weg van de klassieke milieus van socialisatie en controle, een heilzaam effect heeft. Deze twee perspectieven op opgroeien worden getoetst aan elkaar en aan een analyse van heersende discoursen in media sinds de verstrenging van de GAS-wetgeving.
Journal: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten
ISSN: 1377-2104
Issue: 14de jaargang
Volume: 2013/4
Pages: 372-378
Publication year:2013
Keywords:Youth, Public Space
  • ORCID: /0000-0002-3434-4800/work/147847702
  • VABB Id: c:vabb:376982