< Back to previous page

Publication

Flexibele leerwegen in het secundair onderwijs

Journal Contribution - Journal Article

Klasgroepen bestaan steeds vaker uit leerlingen met diverse achtergronden en leermogelijkheden. Deze diversiteit daagt leerkrachten en scholen uit. Op welke manier kunnen zij élke leerling maximale ontplooiingskansen bieden? Dit artikel belicht hoe Vlaamse secundaire scholen deze ambitie trachten waar te maken met flexibele leerwegen. We geven inzicht in hun praktijken, de wijze waarop ze met dit doel voor ogen de decretale mogelijkheden benutten en de randvoorwaarden die nodig zijn om flexibele leerwegen op school te realiseren. Verschillende secundaire scholen experimenteren volop en zijn op de goede weg, maar er zijn ook valkuilen die het flexibel afstemmen van onderwijs op leerlingenbehoeften in de weg kunnen staan.
Journal: Impuls voor Onderwijsbegeleiding
ISSN: 1373-4318
Issue: 4
Volume: 47
Pages: 170 - 178
Publication year:2017
Accessibility:Closed