< Back to previous page

Publication

Veilige hechting met ouders, leerkrachten en school, sociale cohesie op school en etnische vooroordelen bij Vlaamse jongeren

Journal Contribution - Journal Article

Als gevolg van de wereldwijde migratieprocessen, zijn ook de scholen in Vlaanderen (het Nederlandse taalgebied van België) meer etnisch divers geworden. Rekening houdend met het ontbreken van onderzoek naar determinanten van etnische vooroordelen bij Vlaamse leerlingen en Bowlby’s hechtingstheorie, wil deze studie het belang van enerzijds het individueel gevoel van hechting en anderzijds de sociale cohesie op school bij Vlaamse leerlingen uit het secundair onderwijs onderzoeken. Bovendien worden etnische schoolcompositie en leerlingenkenmerken die eerder gerelateerd werden aan etnische vooroordelen mee in rekening gebracht. Er wordt gebruikt gemaakt van de data van het Racisme en Discriminatie in Secundaire Scholen onderzoek (RaDiSS 2), verzameld aan de hand van vragenlijsten bij 2058 leerlingen en 669 leerkrachten, verspreid over 40 Vlaamse secundaire scholen. Deze studie toont aan dat het individueel gevoel van veilig gehecht te zijn geassocieerd wordt met minder etnische vooroordelen: Vlaamse jongeren die zich gesteund voelen door hun ouders, leerkrachten en school zijn minder etnisch bevooroordeeld. Bovendien lijkt sociale cohesie binnen een school samen te hangen met minder vooroordelen bij Vlaamse leerlingen.
Journal: SOCIOLOGOS
ISSN: 2295-8150
Issue: 1-2
Volume: 38
Pages: 98 - 119
Publication year:2017
Accessibility:Open