< Back to previous page

Project

Smart organising of dual learning: electro-mecanic techniques.

Op 1 september 2017 zijn in 4 proeftuinscholen leerlingen gestart in de nieuwe studierichting Elektromechanische technieken duaal (EMT). In voorbereiding hiervan werden in 2016 3 regionale leergemeenschappen opgestart, dit in het kader van het voorafgaande ESF-project met referentie 330-6085. Het uitgangspunt is dat:• het werken met leergemeenschappen de vereiste samenwerking tussen scholen en werkpartners (sectoren, bedrijven, ..) zal kunnen faciliteren,• de leergemeenschappen en de samenwerking daarbinnen best zal worden ondersteund door een (of meerdere) procescoach(en) afkomstig uit dit samenwerkingsverband zodat een engagement op langere termijn kan ontstaan. Deze procescoachen zullen op hun beurt daartoe op een haalbare en praktijkgerichte wijze moeten worden opgeleid (coach-the-coach). We veronderstellen dat dit best kan gebeuren binnen een leergemeenschap van procescoachen die vooraf zullen worden opgeleid, maar ook nadien ondersteund zullen worden bij het coachen van hun leergemeenschappen. De onderzoekers zullen procesmatig nagaan wat de impact is van: • het verloop en de werking van de leergemeenschappen• de rol van de procescoach hierbij• het verloop en de werking van de coach-the-coach sessiesop• de aard van het ontwikkelde en uiteindelijk in de praktijk geïmplementeerde pedagogisch-didactisch materiaal en de pedagogisch-didactische aanpak in EMT duaal • het leerproces (en andere ervaringen) van de deelnemers in de leergemeenschappen• het leerproces (en andere ervaringen) van de procescoach van de leergemeenschappen.Het gaat hierbij om design research met als doel om reeds tijdens de ontwikkeling van de concrete casussen duaal leren vanuit de leergemeenschappen op een geïnformeerde wijze de werking van de leergemeenschap bij te sturen en te versterken. Dit gebeurt vanuit observaties van en gehanteerde zelfevaluatie-instrumenten bij de leergemeenschappen, dit op verschillende momenten tijdens de werking gedurende het schooljaar zodat tijdig kan worden bijgestuurd. Ook de stem van de leerlingen is hierbij belangrijk: via hen zal – mits toestemming van de betrokken scholen en bedrijven - tussentijds informatie worden ingewonnen over hun ervaringen (sterktes, werkpunten) met het traject duaal leren. De 'coach-the-coach' sessies vormen verder een goed platform om met deze informatie de procescoachen aan te zetten om – waar nodig – de aanpak binnen a) hun leergemeenschappen en b) het duaal traject dat men concreet aan het vormgeven is, bij te sturen en te versterken waar nodig. Ook deze processen maken deel uit van het onderzoek. Het gehele opzet gaat dus om sterk toepassingsgericht onderzoek met als doel de werking van de leergemeenschappen in wisselwerking met reële ontwikkelcasussen duaal leren EMT te (leren) optimaliseren. Uiteindelijk verwachten we dat deze aanpak gepaard zal kunnen gaan met een concrete kwaliteitsvolle uitwerking van het duaal leren.
Date:1 Sep 2017 →  31 Aug 2018
Keywords:PEDAGOGY
Disciplines:Education curriculum, Education systems, General pedagogical and educational sciences, Specialist studies in education, Other pedagogical and educational sciences