< Back to previous page

Publication

Overzitten tijdens het secundair onderwijs: kans of val?

Journal Contribution - Journal Article

Dit artikel vat, vanuit beleidsgericht perspectief, de belangrijkste bevindingen samen van recent onderzoek naar het causale effect van overzitten tijdens het secundair op verdere schooluitkomsten. Via geavanceerde statistische technieken modelleerden de onderzoekers de schoolcarrières van 3.933 Vlamingen. Wie overzit tijdens het tweede of derde middelbaar ondervindt daar geen voordeel van tijdens het daaropvolgende studiejaar. Bovendien verhoogt overzitten tijdens deze studiejaren de kans met 12 à 13 procentpunten om het secundair onderwijs ongekwalificeerd te verlaten en de kans om af te stromen naar binnen het U+201CwatervalsysteemU+201D lager gewaardeerde studierichtingen. De auteurs sluiten af met een pleidooi om eerst zorgvuldig op experimentele schaal alternatieve vormen van remediëring op hun effectiviteit te onderzoeken.
Journal: TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID
ISSN: 0778-0443
Issue: 5
Volume: 14
Pages: 15 - 19
Publication year:2016
Accessibility:Closed